Jak skutecznie promować firmę w Internecie?

6 Maja 2009

Jak skutecznie promować firmę w Internecie? nf.pl

Sieć stała się obecnie główną płaszczyzną działań marketingowych firm. Efektywność promocji w Internecie potwierdza szereg statystyk oraz badań, których przedmiotem się stał.

Jak donosi Główny Urząd Statystyczny (www.stat.gov.pl), już ponad 50 % przedsiębiorstw posiada firmowy serwis WWW, odsetek ten stale wzrasta. Innym źródłem informacji o Sieci jako kanale komunikacji na linii klient - firma, jest IAB Polska (Związek Pracodawców Branży Internetowej).

Opublikowane przez związek dane podają, że przeszło 40 % Polaków korzysta z Internetu, 45 % Internautów zrobiło zakupy w sklepach internetowych, a wydatki na reklamę online wciąż rosną (w 2007 roku wyniosły prawie 743 mln zł netto). Dlatego koszty związane z promocją w Sieci uwzględniane są obecnie w budżecie niemal każdej firmy. Warto więc zastanowić się jak najlepiej je spożytkować, by przyniosły wymierne korzyści dla przedsiębiorstwa.

Promocja w Sieci

Działania mające na celu promocję przedsiębiorstwa w Sieci, zawsze powinny rozpoczynać się od budowy profesjonalnego i stabilnego serwisu WWW. Jest to obecnie podstawowe źródło informacji o firmie, jej działaniach i produktach. Jest również niezbędny w przypadku reklam internetowych, które po kliknięciu odsyłają użytkowników bezpośrednio do konkretnego serwisu WWW.

W firmowym serwisie internetowym można znaleźć wszelkie informacje dotyczące firmy, jej produktów, branży, w której działa lub zrealizowanych projektów. Potencjalni Klienci czy kontrahenci mają do nich dostęp bez względu na miejsce i czas. Sprawia to, że kontakt na linii klient - firma jest sprawny, co jest jedną z priorytetowych kwestii dla przedsiębiorstwa. Właśnie dlatego strona WWW jest najważniejszą inwestycją w promocję w Sieci.

W celu ułatwienia przedsiębiorstwom wystartowania w Sieci, wraz z rozpoczęciem działalności, niektórzy rejestratorzy (np. serwis www.nazwa.pl) umożliwiają stworzenie strony WWW za darmo. Zmniejsza to koszty początkowe promocji w Internecie niemal do zera. Warto więc wykorzystać szansę, którą stwarzają usługodawcy hostingowi i rozsądnie potraktować tworzenie firmowej strony WWW oraz promocję w Sieci.

Z tworzeniem strony WWW wiąże się kilka decyzji, na które warto poświęcić więcej czasu i uwagi. Zaczynając od wyboru domeny oraz serwera pod firmowy serwis internetowy, a na właściwym wyglądzie i kształcie strony kończąc. Bezawaryjny serwer to podstawa stabilnego działania strony, dlatego ważny jest jego odpowiedni wybór. Podobnie jest z domeną - dobrana właściwie do profilu przedsiębiorstwa jest fundamentem wszelkich działań marketingowych w Sieci. Chcąc więc stworzyć profesjonalny wizerunek w Sieci należy podjąć 3 ważne decyzje: wybrać domenę, serwer oraz serwis WWW.

Krok 1 - Domena

Domena to nic innego jak adres internetowy serwisu WWW (np. www.netart.pl, www.nazwa.pl). Po wpisaniu jej w okno przeglądarki użytkownik przenoszony jest na stronę WWW, która się pod daną domeną znajduje. Wybór nazwy domeny dla firmowego serwisu to bardzo ważna kwestia, do której należy podejść odpowiedzialnie.

Domena powinna spełniać kilka warunków, aby mogła stać się skutecznym narzędziem marketingowym. Należy zwrócić uwagę, aby była łatwa do zapamiętania dla Klientów. Jeżeli jest to możliwe, warto aby domena była krótka, a przy tym kojarzyła się z działalnością firmy. Najlepiej więc użyć nazwy przedsiębiorstwa lub czołowych produktów. Pozwoli to Klientom na łatwe dotarcie do strony WWW.

Dobrze dobrana domena to sukces w promocji firmy w Internecie. Warto go zwiększyć rejestrując pakiet domen, aby potencjalni klienci jeszcze łatwiej mogli trafić na stronę WWW właściwego przedsiębiorstwa. Warto zarejestrować domeny z użyciem wszystkich nazw, które bezpośrednio kojarzą się z firmą, oraz ich kombinacje z przedrostkami, przyrostkami (np. www.twojafirma.pl, www.e-twojafirma.pl, www.twojafirma24.pl) i różnymi rozszerzeniami. Jeśli więc domena główna to www.twojafirma.pl, warto zarejestrować domeny z końcówkami .eu, .com, .com.pl, a także domeny www.twojprodukt.pl, www.twojabranza.eu itp. Taki pakiet zmniejsza niemal do minimum, ryzyko użycia nazw kojarzonych z przedsiębiorstwem przez nieuczciwą konkurencję.

Rozpoczynając działania w Sieci należy jednak skupić się na promowaniu jednego, głównego adresu. Należy wybrać najkorzystniej brzmiącą nazwę, na którą zostaną przekierowane domeny zarejestrowane przez firmę. Taki adres internetowy warto umieścić na materiałach reklamowych oraz rozlicznych dokumentach firmowych, wizytówkach, kopertach czy też gadżetach. Działania takie zwiększą rozpoznawalność domeny, a co za tym idzie marki

Opłata za domenę zależy od jej typu (np. polska, globalna, funkcjonalna) oraz od rejestratora, u którego zostanie zarejestrowana. Obecnie polscy rejestratorzy domen oferują je na pierwszy rok w cenie kilku bądź kilkunastu złotych. Niektóre firmy (np. nazwa.pl) pozwalają nawet na test domen za darmo przez rok.

Krok 2 - Serwer

Serwer to przestrzeń, na której umieszczone są wszelkie elementy konieczne do stworzenia strony WWW. Odpowiada również za udostępnienie stron WWW przeglądarkom internetowym, co za tym idzie - wszystkim użytkownikom Internetu. Tylko bezawaryjne działanie serwera może zagwarantować stabilność firmowej strony WWW, dlatego przed zakupem warto sprawdzić jego parametry. Przy wyborze odpowiedniego serwera należy zwrócić uwagę na wiele aspektów, główne to powierzchnia dyskowa, transfer, zabezpieczenie przed spamem i wirusami. Warto także sprawdzić liczbę domen, która można przekierować na serwer. Jest to ważne, gdyż nawet jeśli na serwerze znajdować się będzie jeden serwis WWW, to może do niego kierować kilka lub kilkanaście domen. Niektóre firmy oferujące usługi hostingowe, pozwalają na nielimitowaną ilość przekierowań na wykupione u nich serwery.

Decyzja o zakupie serwera to przede wszystkim wybór między serwerem wirtualnym, hostingiem a serwerem dedykowanym. W tym celu należy zapoznać się z ofertą poszczególnych firm świadczących usługi hostingowe i porównać parametry oraz ceny serwerów. Wybór serwera zależy od potrzeb strony WWW, przykładowo strona o dużej liczbie użytkowników wymaga wyższego transferu, a serwis WWW, na którym znajduje się wiele materiałów multimedialnych wymaga większej powierzchni dyskowej.

Krok 3 - Strona WWW

Strona WWW to wirtualna siedziba firmy, z nielimitowanym dostępem do informacji w niej zawartych. W serwisie WWW można właściwie zamieścić nieograniczoną ilość danych dotyczących firmy, produktów, cenników. Można go również wzbogacić plikami multimedialnymi, obszernymi opisami czy np. mapkami dojazdu. Dzięki stronie WWW znacznemu ułatwieniu ulega kontakt na linii klient - firma. Bez względu czy odbywa się on za pomocą formularza kontaktowego, różnego rodzaju komunikatorów lub chatu, kontakt za pośrednictwem Internetu jest znacznie szybszy i sprawniejszy od innych, bardziej tradycyjnych form.

Z każdym dniem wzrasta liczba użytkowników Internetu, którzy wykorzystują go aktywnie, robiąc zakupy w sklepach internetowych, szukając informacji o potencjalnych kontrahentach czy też porównując oferty i ceny produktów. Należy więc dbać nie tylko o to, by informacje zawarte na stronie były szczegółowe i wyczerpujące, ale również o to by były zawsze aktualne. Zgodność ofert i cen zawartych na stronie WWW z rzeczywistością skutkuje pozytywnymi odczuciami ze strony użytkowników. Przekłada się to na budowanie pozytywnego wizerunku firmy.

Koszt strony WWW zależny jest od tego czy sami podejmujemy się jej stworzenia, czy też zostanie ona przygotowana przez firmę, która się tym bezpośrednio zajmuje. Samodzielne tworzenie serwisu często wiąże się z wieloma negatywnymi aspektami, wydłużeniem czasu przygotowania strony, mniejszym dopracowaniem szczegółów czy brakiem zastosowana najnowszych technologii. Ponadto kreacja stron WWW wymaga znajomości języków oprogramowania (np. HTML, PHP) oraz programów związanych z grafiką komputerową.

Zlecenie projektu strony WWW specjalistom daje gwarancję profesjonalnego wykonania. Jest to niezwykle ważne, gdyż wpływa na wizerunek firmy w oczach klientów. Zamówienie projektu u zewnętrznej firmy wiąże się z dodatkowymi kosztami, co może być problemem dla firm małych, rozpoczynających działalność. Niektórzy usługodawcy, oferujący strony WWW, zdecydowali się zamieścić w swojej ofercie model abonamentowy stron WWW, aby ułatwić mniejszym przedsiębiorstwom start w Sieci. Dzięki temu nie trzeba ponosić dużego wydatku jednorazowo, a opłatę roczną uiszcza się tylko podczas użytkowania projektu.

Inwestycja w Sieci

Znaczenie promocji firmy w Sieci rośnie z każdym dniem, dlatego ważne jest aby wszelkie działania prowadzone były z rozwagą i rozsądkiem. Podstawą do nich jest firmowy serwis WWW, to od niego zaczynają się wszystkie czynności promocyjne w Internecie. Reklamy internetowe, posiadają podpięty link, który prowadzi do strony internetowej. Wystarczy więc kliknąć w baner, by znaleźć się na stronie WWW firmy. Warto zatem zadbać, by godnie reprezentowała firmę, była jej wizytówką w Internecie. W tym celu budowę serwisu należy zacząć od solidnych podstaw, czyli odpowiednio dobranej domeny oraz bezawaryjnie działającego serwera WWW. Inwestycja w stronę WWW oraz niezbędne do jej funkcjonowania elementy, w postaci serwera i domeny, nie musi być wysoka, a korzyść z posiadania wirtualnej siedziby firmy nie podlega wątpliwościom.

/** if dodany na potrzeby ticketa: */